خدائی, محمدباقر, صمدی, ودود, سلحشور, حبیب. (1385). بررسی بازار فرآوردههای حاصل از گل محمدی ایران در قاره آسیا. سامانه مدیریت نشریات علمی, 22(4), 373-385.
محمدباقر خدائی; ودود صمدی; حبیب سلحشور. "بررسی بازار فرآوردههای حاصل از گل محمدی ایران در قاره آسیا". سامانه مدیریت نشریات علمی, 22, 4, 1385, 373-385.
خدائی, محمدباقر, صمدی, ودود, سلحشور, حبیب. (1385). 'بررسی بازار فرآوردههای حاصل از گل محمدی ایران در قاره آسیا', سامانه مدیریت نشریات علمی, 22(4), pp. 373-385.
خدائی, محمدباقر, صمدی, ودود, سلحشور, حبیب. بررسی بازار فرآوردههای حاصل از گل محمدی ایران در قاره آسیا. سامانه مدیریت نشریات علمی, 1385; 22(4): 373-385.
بررسی بازار فرآوردههای حاصل از گل محمدی ایران در قاره آسیا
به منظور تعیین نقش صادرات گل محمدی و فرآوردههای جانبی حاصل از آن در اقتصاد ملی و برنامهریزی و سیاستگزاری مطلوبتر در این زمینه، آمار رسمی صادرات گلاب، اسانس، مربا و غنچه گلسرخ ایران به کشورهای آسیایی در یک دوره 6 ساله (از سال 1379 تا 1384) مورد بررسی قرار گرفت و سهم هر یک از این بازارها از صادرات محصولات مذکور طی دوره مورد مطالعه مشخص گردید. در طی دوره مورد مطالعه، از ایران به 23 کشور آسیایی گلاب صادر شده که بیش از 55 ٪ آن مربوط به بازار کشورهای شیخنشین حوزه خلیجفارس بوده است و نیز به 7 کشور اسانس صادر شده که مقدار آن از ابتدای دوره تا سال 1382 روند افزایشی داشته، ولی در سال 1382 با نرخ رشد منفی و در سال 1383 با عدم تقاضا از سوی بازارهای هدف مواجه گردیده است. همین طور به 4 کشور صادرات مربا و نیز 3 کشور صادرات غنچه گلسرخ صورت گرفته است. صادرات مربای گلسرخ در انتهای دوره نسبت به ابتدای آن رشدی معادل 9 برابر داشته است. نوسانهای شدید صادرات در طی دوره بیانگر این است که این بازارها قابلیت افزایش صادرات را در سایه برنامهریزی و سیاستگزاری بهتر دارند.
The Study of Iran Rose Water and Its Related Products Exporting Markets in Asian Continent
نویسندگان [English]
M.B. Khodaei1؛ V. Samadi2؛ H. Salahshoor2
1Academic member of Research Institute of Forest and Rangelands
2BS of Research Institute of Forest and Rangelands
چکیده [English]
In order to trace the role of rose water and its related products in the national economy, and subsequently to approach a sound planning and policy making in this regard, the statistics of rose water, essential oil, rose jam, and dried flower buds exports to Asian countries within a period of 6 years (2000-2005) were evaluated. The percentage contribution of each receiving markets were revealed. In the studied period, among 23 Asian countries receiving rose water, above 55 percents of products were exported to Southern Persian Gulf neighboring Arab countries. Essential oil exported to 7 counties, and trends in demand were positive for 4 years in the beginning of this period, and did get negative in 2003, and completely stopped in 2004. Therefore the reasons for the occurring of this phenomena in essential oil demands needs to be studied. Rose jam and rose dry flower buds were exported to 4 and 3 countries respectively. End of the studied period in compare with begging of this period the amount of rose jam exporting was increased about 9 folds. With considering the major fluctuation in rose water related products exports within this period to different Asian countries demonstrate the existence of high potential demanding markets which needs to be taken further consideration in future policy making and export planning.
کلیدواژهها [English]
Rose oil, rose Jam, rose water, dryed flower, export
مراجع
- آمار و اطلاعات دریافتی از دفتر آمار و خدمات ماشینی گمرک جمهوری اسلامی ایران، 1385.
- رضائی، م. ب.، 1385. مصاحبه با خبرنگار در جشنواره گل وگلاب در کاشان به نقل از روزنامه جوان به شماره 2032 سال هشتم (02/03/1385)
- فیلیپ. آر .کتئور و جان. ال. گراهام. 1383. ترجمه نیکو مرام. ه. و عبدالوند. م.، بازاریابی بینالمللی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم وتحقیقات تهران، 602 صفحه.
- کیایی، س م.، 1384. (مدیر کل دفتر گل و گیاهان زینتی وزارت جهاد کشاورزی) به نقل از خبرگزاری ایسنا (22/03/1384).